Thursday, March 1, 2012

My BMR DCR

Esok 2nd March 2012. Sepatutnya akan ada penurunan berat selepas 2minggu. Insyaallah ada..Berdebar tunggu esok. Jika dapat turun berat seperti dalam jadual, hujung minggu ni adalah cheat day sempena balik kampung. InsyaAllah.

Minggu selepasnya adalah minggu sunat berpuasa pada hari Isnin, Selasa, Rabu, dan Khamis, bersempena 13, 14, 15 Rabiulawal 1433H (pertengahan bulan Islam). InsyaAllah semoga berkesempatan menunaikan ibadah puasa sunat tersebut. 

Kebiasaannya jika ada event hujung minggu atau balik kampung, saya akan mengira kalori secara terkumpul sepanjang minggu bermula Ahad hingga Sabtu.

Contoh: 
Kalori harian 1477.3 x 7 = 10341.1 kcal. 
Kena pandai 'counter back' kalau dah terlebih makan semasa hujung minggu. Almaklumlah balik kampung mana boleh menahan diri dari makan masakan emak (nanti kecil hati ibu bapa). 

Tapi, ada tips untuk mengawal pengambilan makanan ketika balik kampung tercinta. 

Kita memang tidak akan mampu skip mana mana hidangan yang tersedia. Ibu akan suruh makan itu dan ini. Ayah akan bertanya apakah menu yang kita teringin nak makan. Jadi, pilihlah menu yang sihat tapi sedap. Tapi, jika menu tersebut terlalu banyak kalorinya, cuba makan perlahan lahan ketika makan. Masa yang lebih lama yang diperlukan untuk habiskan makanan jadi tidaklah kita perlu menyumbat semua menu sehingga terlebih pengambilan kalori yang tidak wajar.

Selamat mencuba buat saya. Hehehe...

Ingin berkongsi jadual pengamilan kalori BMR dan DCR saya serta target masa yang akan tercapai. InsyaAllah..Kalau sesiapa berminat saya boleh kirakan untuk anda. :)
#Doakan kejayaan saya. InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment