Friday, February 25, 2011

Sakit

Ramainya yg sedang sakit.
Sypon baru pulih dari sakit.
Sekarangpun sy sedang berbicara dgn kawan yg sedang sakit.

sakit..sakit..sakit..


nak pegi jumpa dr?
dr tanya: awak sakit apa?
saya sedang sakit hati..hati saya sedang sakit..jiwa sy terganggu..perasaan sy diguris..tolonglah saya dr. bagilah saya ubat..sakit sangat..perit sangat..xtertanggung rasanya..dos yang paling kuatpun xpe..sy xmampu nk menangis lagi..kering dah air mata sy..
confirm dr pun blurr...

jadi, nk buat mcm mana? nk pegi jumpa siapa kalau hati yang sedang sakit?

lumrah wanita..akan menangis..menangislah sepuas puasnya..sampai dh naik bosan menangis.

tapi masalahnya..sakit itu xkan pulih lama. sakit itu akan datang kembali. mungkin kali ini lebih parah. macam ubat bius yg dh hilang kuasanya..maka akan sakit dan sakit lagi..

carilah teman berbicara..luahkan segalanya..ceritalah apa yg berlaku pd teman yg diyakini akan mengunci rapat cerita itu. cukuplah seorang. xpayah ramai2.. xpayah beritahu satu dunia.

pada teman itu..
hargailah kepercayaan temanmu..bukan untuk berceloteh dan mendengar kamu berceramah..tapi cukuplah sekadar melapangkan dada..menadah telinga..dan mengesat air matanya..peluklah dia..tenangkan deraian air matanya..kerana matanya pasti bergenang! tidak kira sekuat manapun dia..kerana anggota paling lemah dalam tubuhnya sedang ditoreh dengan belati tajam.

bila tangisnya telah reda..
lihatlah kematanya..lemahkah dia? kecewakah dia? atau tumbangkah semangatnya?

dengan senyuman..
pimpinlah tangannya..mencari jalan redha Ilahi. suntikkan kekuatan jiwa dgn iman. berikan kata2 perangsang untuknya..kerana imannya sedang diuji..kerana Allah sangat menyintainya.

tadahlah tanganmu..rendahkanlah hatimu..kembalilah kamu..padaNya..kebahagiaan dan ketenangan hakiki..

tiada kekuatan hati selain dari anugerah dan nikmatNya..Dia yg memegang hatimu..sujudlah padaNya..

bangkitlah dengan doa kalbu..kerana Dia akan sentiasa bersamaMu..rasailah..

lukamu..sakitmu..akan hilang..akan pulih..dengan izinNya..

ada sesuatu yang perlu dicerminkan dirimu..untuk melihat kecantikan yang masih tercela..ujian ini hanya mencantikkan kamu lebih sempurna..

jambatan kehidupan kita perlu diteruskan..kerana kita tidak pernah akan tahu kebahagiaan dan keindahan yang Allah akan hadirkan..hanya Dia yang mengetahui apa yang terbaik untuk kita.. InsyaAllah..jangan sedih sedih ye wanita solehah dan muslimah yang utuh hatinya kerana Allah..


No comments:

Post a Comment