Thursday, February 28, 2013

Day 1 : CAMBODIA (4D3N) Phnom Penh


Cambodia menarik minat saya ke sana kerana Angkot Watt is one of 13 finalist as 7 Wonders. It located at  Siem Riep, Cambodia.Tapi masih ada sebab lain kerana ingin mengetahui dan melihat sendiri keunikan negara ini yang dulunya dikenali sebagai Kampuchea/Kemboja. 

Setelah dapat tiket AirAsia yang agak murah RM320, KL-Phnom Penh - Siem Riep - KL kami mula merancang.

Perancangan untuk 'backpackers' terhalang kerana saya tidak dapat menguruskan segala hal atas sebab sebab tertentu. Lalu, kami 'decide' untuk menggunakan perkhidmatan 'tour guide' setelah Zarena menjumpai pakej yang difikirkan sesuai walaupun kami masih rasa agak mahal pada mula, nmun berbaloi jua akhirnya. Kepakaran Ustaz Salleh bercerita dan menyusun jadual trip kami supaya dapat melawat tempat tempat penting patut dipuji kerana kami tidak perlu berlari lari mengejar masa. Tapi, biasalah komen sana sini tu pasti ada. 

1st Feb 2013 (Friday).

Perjalanan 2jam dalam 'flight' langsung tak terasa sebab kami asyik  berbual tentang 'trip' berikutnya. Destinasi yang sedang dituju pun belum sampai tapi dah ada 'next trip'. Haih memanglah..'kaki jalan'. Sampai di Phnom Penh Airport, kami disapa oleh Ustaz Salleh yang lengkap berpakaian unifom 'Tour Guide'.

Follow him.

Perkara pertama, saya dan Zarena beli sim kad tempatan 5USD. First time beli sim kad tempatan hanya kerana senang nak berhubung dengan kawan tempatan. (Later I will introduce them). Then, directly to hotel. Hurmm..the hotel was not like I aspected. But, oklah. Triple sharing for us at Bolyna Palace Hotel.

Sesuai untuk kami bergosip sebelum tidur
'On the way' pergi makan malam, kami singgah di sebuah kedai menjual jubah, telekung, dan...
.com.my
Dinner at nice place, CityCat. Tak sangka halal rupanya. Dimiliki oleh antara Muslim terkaya di sana. Makanan 'not bad' dan harga boleh tahan. Lebih kurang macam makan di Q-Thai Cyberjaya.
gembira makan cendol goreng

nasi goreng loklak

7 of us with jasmine tea
Sebelum balik ke hotel, kami pusing-pusing bandar Phnom Penh yang kecil sahaja rupanya. Jogging pon boleh sampai. hehee..*just kidding* .

Esok, kami menyusuri rahsia Phnom Penh dalam entri Day 2.

No comments:

Post a Comment