Saturday, May 21, 2011

terlajak perahu boleh diundur terlajak kata????

sesuai tak gambar perahu dgn tajuk? anggap jelah sesuai..ada bouble meaning pon xpe.heheh...

peribahasa melayu nih memang dh wujud sejak zaman hang tuah lagi. dulu kala..maknanya kata-kata nih memang selalu terlajak lah kan. kalau dh terlajak agak2 macam mana nak undur balik? ada cara x? jom kita pk sama2..kalo ada tolonglah kongsikan bersama..

kita manusia yang kekadang bersemmosi sedih, gembira, terlebih gembira(ala2 excited) dan kita pon akan tanpa sedarnya bercerita, atau meluahkan kata2. kalau tengah sedih tu mungkin segala cerita2 beremosi tu akan diceritakan tanpa sedari. waktu tu mungkin yang ingin dilakukan hanyalah meluahkan perasaan supaya beban tu terasa ringan. xsalah kan menangis. memang lega lepas menangis dan meluahkan..tapi..persoalannya ialah....

adakah insan yang berada di depan mata ketika itu adalah seorang yang akan menyimpan rapi ceritera anda ketika itu?semoga insan itu tidak akan membuka kelemahan anda yang terluah ketika dalam minda separa sedar. mulut berbicara..terluah segala kata-kata..

kesan terburuk adalah..jika insan tersebut terlupa ceritera anda adalah kelemahan anda dan mungkin sesuau yang sebenarnya agak rahsia buat anda dan patutnya dikunci rapat2 dalam pintu hati. tapi dah terluah...maka adakah kemungkinan cerita anda akan dijadikan bahan..disebarkan keseluruh pelusuk dunia..cerita semalaya..

walau anda bukan artis glamer..tapi andai ituberlaku pasti terguris kan..mungkin juga..ada ketikanya insan anda xrela pun nak mendengar kisah anda tapi anda dah terluahkan..layan jela..so one day insan tersebut terluah balik, dulu masa awak meluahkan...apa perasaan anda? gullppp...malu x?

mesti anda mengharapkan apa yang pernah diluahkan tidak akan terungkap semula dlm apa jua bentuk apatah lagi itu adalah kisah sedih anda. betul x? tapi ingatlh anda telah terluah pada insan a.k.a manusia yang mana anda tidak kenal hati budinya..unless kalau anda dan dia adalah teman sehidup semati dan faham segala intipati hati. maka ceritera anda selamat di sanubari..bertuahlah anda..

jika semuanya telah terlanjur dengan kata..tapi tetiba insan tersebut meluahkan.. saya tidak tahu kenapa awak cerita..saya tidak faham masa awak cerita hari tu..tapi saya layan jelah..apa perasaan anda?

adakah anda rasa seperti telah melakukan satu kesalahan besar? mcm mana nk erase kembali semua yang telah terluah dari kotak pemikiran dia. haih..itulah terlajak kata boleh diundur terlajak kata..belajarlah dari kejadian itu..

saya sendiri berkali2 bertekad untuk mengunci rapat2 segala cerita. baik kosong atau berisi. tapi selalu terlajak juga bicara kata saya nih. haih mulut! tapi mungkin ini sifat semulajadi yang suka berceloteh. terbabas jugak ceritera. andai saya benar memerlukan teman untuk bicara..sy tahu siapa yang perlu sy cari. kalau saya benar2 sedih saya tahu siapa kamu. tapi yang dirisaukan kekadang tertipu dengan keadaan yang menyebabkan tercerita. akhirnya..menyesal 1000 malam. tapi boleh jadi berganda kalau si insan tersebut mengulang cerita...adehhhh...pedihhhhhh...addooyyyaaaiiiiii..

saya cuba belajar menjadi pendiam. tapi bila diam dikatakan sombong. dikatakan pula saya perahsia dan tgh bad mood. padahal mood sy ok. cuma sy nak kurang berbicara takut slh tercerita. haih susahlah. lagi2 kalo yang banyak pula tanyanya..mengaktifkan enzim2 mulut saya untuk berkata2.haih..macam manalah agaknya...

kekadang bila terexcited bercerita..mcm bertih jagunglah mulut nih bercakap.tolonglah diam. tapi sedih jugak kalau ada yang beritahu sy dengar jek, sebb sy xberkesempatan nk bercakap' aduuhhhh pedih2...salah tu..xboleh macam tu..jadi wahai mulut. jgn banyak cakap nnt terlajak kata xboleh nak undur dah. 

dalam diam bicara terukir 
dalam diam bicara sendu terlabuh
dalam diam kegembiraan menggamit mesra
dalam diam segalanya terungkap


No comments:

Post a Comment