Monday, January 24, 2011

sepikah dia?

sepikah sahabat saya itu? hampir 9 tahun saya cuba memahami perasaan seorang sahabat itu..sahabat yang saya kira sangat istimewa dalam hidup ini. saya mula mengenalinya ketika di matrikulasi. kami hanya rakan sekolej ketika itu. tidak berapa mengenali dengan rapat. namun, semuanya berubah ketika sama sama belajar di universiti. kebetulan pula kami berada dalam satu persatuan. lalu persahabatan kami terjalin dengan saat erat.

walaupun berlainan fakulti tapi kami selalu menghabiskan masa bersama. jarang sekali dia tidak di samping saya. kawan kawan saya adalah kawan kawannya juga. memang kami sentiasa bersama. dia sangat unik. sangat istimewa. tapi kami sangat berbeza. mungkin kerana perbezaan itu dia terlalu istimewa.

kenangan manis di universiti memang banyak bersamanya. namun sehingga kini saya belum dapat merasai apa yang dirasainya. tapi saya begitu bertuah kerana sayalah sabahabatnya.

sepikah dia? ketika dia mengambil keputusan yang sangta dalam hidupnya, saya tiada di sisinya untuk menemani sebab saya dikampung. cuti sebulan kerana 'chicken pox'. tiada sesiapa yang dapat memahaminya. walaupun saya. tapi sayalah yg paling memahaminya. dia begitu unik untuk difahami.

begitu padat dia menyimpan rahsia. tiada sesiapa dapat mengoreknya kecuali saya. sayang ketika saya mengetahuinya semuanya terlalu lewat.

sahabat, saya yakin ketika itu awak sedang resah di hati. namun tiada teman untuk berkongsi. lalu, keputusan berat itu diambil. saya tak salah kan awak. saya cuba faham walaupun sangat sukar. namun, saya tetap menyokong keputusan awak. cuma, saya tidak mahu awak berhenti di tengah jalan. awak seorang yg bijak. awak boleh berjaya. 

Alhamdulillah..sekarang sy bangga dengan awak. awak dah berjaya. walau awak masih sukar difahami. awak menghilangkan diri dari semua. tapi awak masih muncul di depan saya. 
tapi, hari ini..saya rasa saya dh mula faham kenapa awak mengambil keputusan sebegitu dahulu..bezanya selepas 9 tahun saya mula memahami. awak terlalu muda ketika itu untuk menghadapinya..

memang perit untuk awak hadapi ketika itu. saya tidak menyesal meredah negeri mencari awak di kampung halaman kerana sayang saya pada sahabat. saya tidak pernah menyesal mempunyai awak sebagai sahabat walaupun kekadang saya rasa penat untuk memahami awak.

awak sangat sepi ketika itu. tapi itulah takdir hidup. andai awak ada sekarang. saya ingin melabuhkan tirai air mata ini untuk awak. saya sangat rindu awak ketika ini. 

kepada sahabat baik saya Mazila Yusuf.. saya sangat rindu awak. hubungi saya kalau awak baca entry ni.

15 comments:

  1. sahabat sahabat
    nama sahabat pun masih eja salah gak
    jojie

    ReplyDelete
  2. thanks for everything
    glah sahabat dunia akhirat
    maaf kerana diri ini xdifahami sesiapa
    jojie

    ReplyDelete
  3. sepi??????
    xla
    insan2 yang menyayangi sentiasa di sekeliling
    wlu jauh di mata
    wlu tanpa khabar
    tapi hati ini tahu dan mrasai kasih sayang itu
    jojie

    ReplyDelete
  4. maaf sbab mnyepi
    tapi wahai sahabat ktahuilah kau tak pernah jauh
    sentiasa dkat dhati dan tiap doaku
    jojie

    ReplyDelete
  5. tahu x ape yg g xpenah lupa sal glah
    your surprise birthday party for me masa 21
    thats my first birthday celebration for my entire life.........thanks for being my best best best friend.....wlu ape yg g buat....wlu apa keputusan yg g ambil glah sentiasa sokong wlu xsuka....thanks...hanya ucapan terima kasih saja yg dapat g ucap
    jojie

    ReplyDelete
  6. terima kasih kerana ikhlas menerima diri ini sebagai sahabat wlu siapa pun diri ini wlu diri ini bukan siapa2 wlu diri ini xsehebat dan se-gah org lain wlu seburuk mana pun diri ini. thanxxxxxxxxx
    jojie

    ReplyDelete
  7. rindu nak teman glah tgk F1
    rindu nak jadi pngiring glah dalam game catur
    rindu nak dengar glah berpidato
    dengar glah menyusun bait2 pantun
    dulu g pnah tanam impian nak tgk F1 sama2 ngan glah kat spang.....hehe
    jojie

    ReplyDelete
  8. glah ni jangan la ingat yg sedih2 je
    ingat la yg best best
    time meredah ladang belimbing petang2 kat matriks
    time makan beramai2 tiap kali abis training
    time g kene ngorat ngan m.nyah yg nak tukar jantina balik.....time lepak kat BC....
    jojie

    ReplyDelete
  9. wlu ape pun terjadi g dah redha
    ikhlaskan diri menerima segalanya
    diri ini hanya hamba yg sentiasa di uji
    senyum dalam setiap cubaan
    cuma g memang suka menyendiri
    jauh dari org lain
    supaya xmenyakiti sesiapa
    supaya xmenjadi cmburu dhati ssiapa klu g ada
    jojie

    ReplyDelete
  10. walau berkali2 baca entry nih masih jugak nk pecah empangan air mata ni. xdpt tampung. jadi glah akn pastikan nk baca entry ni kena sorang2..

    terima kasih g ada dulu.
    mendengar glah berceloteh panjang berjela..macam bertih jagung..xpernah glah nampak muka g bosan mlayan..tu yg xsedar diri nk bercerita..
    minggu lepas ada F1..teringat zaman2 dulu. mmg sgt berharap kita dpt sama2 dok ats bukit melompat2 tgk kereta schumi melintasi kita. glah mmg dok berangan2 minggu lepas.
    banyak dan sangat banyak kenangan dulu..
    agak2 kalo kita jumpe 1minggu xtdo sebab bersembang korek balik cerita dulu2..bilalah agaknya saat itu..rindu..

    ReplyDelete
  11. tapi g tahu x..semua yg g pernah lalui dulu..
    glah semakain memahami..
    ingt x kita pernah sembang..
    apa yg kita alami hampir serupa..
    skrg glah berhati2 sikit dlm berbicara..
    takut ada cemburu terluka atau bosan
    susah nk jumpe sahabat yg sanggup tadah telinga dan buang masa dgr cerita dongeng..merapu..puitis sahabatmu ini..
    sebab tu glah lebih suka lebarkan penulisan luas2..
    xpuas di blog sebab rasa terlalu sensetif untuk dikongsi, glah akan sambung di atas kertas pula..hehehe..
    insyaAllah..andai g jumpa glah lagi..
    glah masih seperti dulu..cuma skrg byk yg telrindung mungkin kerana suasana persekitaran dan yg pasti xde yg boleh kalahkan g
    juara pendengar setia
    i luv u...please come n hug me cos i really miz u *__^

    ReplyDelete
  12. muaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh
    big big hug for u
    jojie

    ReplyDelete
  13. hidup tak selalunya indah
    tapi yg indah itu tetap hidup dalam kenangan
    tul tak

    wlu semusim kita bersama
    tapi seabad masih terasa keindahan itu

    jojie

    ReplyDelete
  14. tingat kt kamal lak tiba2
    teringat bila dia panggil
    glahhhhhhhhhh
    hehe

    tingat kat kak kas
    teringat nasi goreng cina ngan nasi ayam kunyit dia

    tingat kat sulha
    teringat drift kelisa

    tingat kat vem
    teringat gigi vampire dia

    tingat kat rem
    teringat bila dia gaduh ngan kak kas
    sal warna kuning

    tingat kat abg hadi
    teringatkan home teater dia

    tingat kat aliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
    mimpi terbakar dengar enjin motor time org tgh meeting

    tingat kat awin
    si blue eyes

    tingat kat rafik
    kaki gaduh

    ReplyDelete
  15. ada lagi yg g ingat
    tapi xleh sebut
    ......................
    panjang sangat
    ingat kt glah la
    macam2 nak citer

    mee udang kat bkt jambul
    nasi daging merah kat sunny
    kuey teaw kat fajar

    ReplyDelete