Sunday, February 19, 2012

Ceita saya versi bosan: passion and determination

Penulisan ini tidak membawa apa apa kesan dalam kehidupan. Sekadar titipan diruangan tatkala bosan.

Ku melihat diri ini. Hamba Allah yang kerdil. Merenung kedaifan diri.
Kelalaian yang membiarkan detik waktu berputar tanpa ada pengisian indah. Kosong.
Impian dan harapan yang dibina dibiarkan sepi. Tanpa usaha.
Mengabaikan apa yang pernah diminta. Demi agama, bangsa, dan negara. Namun apa usahanya...

Tuntutlah ilmu hingga ke negeri China.
Ditenung dalam dalam ayat ini. Satu ketika dahulu, jiwa penuh semangat dan berkobar kobar. Mengejar 'sesuatu' dalam ilmu. Namun kini, seperti hambar. Aku seperti dulu. Tiada apa apa yang berubah. Tiada apa apa..
Sesekali terbit perasaan menyalahkan sistem pendidikan yang tidak memberi peluang kepada semua golongan untuk menyambung pelajaran. Mungkin banyak institusi swasta, tapi kewangannya bagaimana? Itu juga kekangan bukan?
Borang demi borang. Kemasukan semester demi semester berlalu. Masih hampa. Tiada apa apa.
Sampai satu ketika. Perlukah berhenti berusaha?
Tidak..tidak..itu bukan caranya. Ingat selagi ada usaha pasti ada jalannya. InsyaAllah..mungkin masa dan rezeki itu bukan milik yang hak. Pasti ada nanti. Usaha dan usaha lagi...
Dont STOP at the TOP. Touch the SKY before you DROP!..


Kekadang aku kelihatan seperti hilang punca. Tidak tahu apa yang harus dilakukan walau perancangan dan idea mencurah. Tapi tiada tindakan. Memanglah tidak akan ada hasilnya bila kita memikirkan terlalu banyak kekangan untuk sesuatu jalan. Jadi, tukarkan kepada mindset yes I will. 


Kekadang terbit juga perasaan cemburu melihat mereka yang padat dengan jadual harian. Dulu pernah jua aku rasakan sehingga tidak terkejar kepadatan masa. Tapi ketika itu, mungkin belum matang dan berpengalaman untuk mengatur jadual kehidupan. Jadi, jika diberikan kesempatan sekali lagi, aku akan berubah dan cuba yang tebaik. Peluang tidak datang berkali kali, hargailah setiap peluang yang muncul. InsyaAllah..

Doakan kejayaan dan kecemerlangan semua. InsyaAllah..


No comments:

Post a Comment