Sunday, February 26, 2012

Gaya Hidup Sihat: Mari Berjogging

Apabila diajak berjogging apakah reaksi anda?

Alah seganlah sorang sorang...
Tak sempatlah..
Tak da masa lah..
Sibuklah..

Apa apapun alasan anda..

terus terang saya katakan berjogging memang best terutamanya jika kawasan berjogging itu terletak ditepi tasik dan kita berjogging mengelilingi tasik. Angin sepoi sepoi bahasa memang mendamaikan. Lebih indah jika dapat menyaksikan matahari terbenam. Jika lebih sehari saya tidak ke sana pasti sangat merindui. Sehingga sanggup hujung minggupun bersemangat ke sana. Eh lupa ke sana tu kemana? ke CYBERPARK. 

Jom lihat foto foto indah di cyberpark. (kualiti gambar daripada handphone T700 3.2 mp)

 Sunset

 Tenang

Saya sangat bertuah berada di Cyberjaya. Kawasannya tenang..Tapi kekadang saya menjadi sangat geram dengan perokok perokok yang 'sengal' merokok di kawasan taman atas track jogging. Memang sangat sakit hati!

Antara pencemar pencemar udara di Cyberpark.
Gambar bergegar sebab saya sedang jog ketika itu. Dengan hati yang sangat sakit!
Cantikkan keindahan Cyberpark. Tapi tidaklah bermakna jika kawasan anda tidak ada tasik dan taman yang indah seperti Cyberpark maka terasa kekurangan dan menjadi penyebab tidak mahu berjogging. Tidak. Tidak. Tapi jika ada kawasan seperti Cyberpark di tempat anda, rugilah kiranya jika mengabaikannya. 

Namun kepada wanita wanita yang sedang 'survey' kawasan untuk berjogging, sila pastikan kawasan tersebut 'confirm' selamat. Keselamatan itu juga sangatlah penting. Pastikan kawasan tersebut bukanlah kawasan sunyi. Lebih baik jika ada pengawal keselamatan. 

Ok, berbalik kepada kelebihan berjogging. Kenapa jogging itu senaman yang baik untuk kesihatan? Jogging adalah antara senaman yang mudah tapi kelebihannya sangatlah banyak. Antaranya secara ringkas.
  1. 'better energy = better performance = better results = better life'
  2. 'healthy state of mind' - kurangkan stress
  3. 'improve blood circulation' - kekuatan jantung
  4. 'effective fat burning' - pembakaran lemak
Penjelasan terbaik tentang kelebihan berjogging klik di sini.

Jogging secara konsisten 3 -4 kali seminggu dan rasailah kelebihannya. InsyaAllah..

'The hardest thing about exercise is to doing it. Once you are doing exercise regularly, the hardest thing is to stop it'
-Erin Gray-


No wonder sekarang saya dah tak heran jogging sorang sorang setiap hari dengan ditemani teman terbaik saya. Bila bila masa sahaja Mr T700.


No comments:

Post a Comment