Wednesday, February 22, 2012

Jalan yang dipilih

Wahh tajuk.
Apa yang kalian faham tentang memilih jalan? Jalan kat sini bukanlah jalan tar, jalan raya dan jalan jalan. Tapi hala tuju masa depan.
Semoga memilih jalan terbaik 



Serius bukan mudah hendak membuat pilihan dalam meneruskan perjalanan kehidupan. Kita tidak pernah akan tahu apa yang ada di depan. Yang sedang menanti kita. Cuba lihat perjalanan hidup kita selama ini, mudah, sukar, lancar, terlalu banyak liku liku dan bermacam ragam dan pengalaman yang kita lalui untuk melihat siapa kita pada hari ini.

Setiap apa yang jua yang berlaku adalah pengalaman yang cukup berharga dalam hidup kita. Lalu harus bagaimana kita membuat pilihan itu?

Jika diambil mudah, takut pula salah memilih. Jika terlalu memilih risau pula terlepas segalanya. Kalau tak pilih pula, tiada apa apa. Mungkin sendiri rugi.


Hidup ini kena bijak mengambil peluang dan memilih. Namun kita perlu yakin apa jua yang berlaku adalah ketentuan Yang Esa yang telah ditakdirkan buat kita. Terima dengan redha setelah berusaha sedaya upaya  untuk menghadapinya dan berikhtiar. Letakkan segala harapan dan perancangan dalam ketentuan Dia kerana hanya Dia yang mengetahui apa yang terbaik buat kita. InsyaAllah..

 Saya sendiri terlalu banyak melepaskan peluang yang ada di depan mata. Sedangkan yang berada di dalam genggaman juga pernah dilepaskan. Kekadang terbit rasa menyesal melepaskannya namun pasti ada hikmahnya kerana ia telah berlalu. Saya yakin dengna keputusan itu kerana saya meletakkannya dalam ketentuan Ilahi. Dan apa yang berlaku pasti itu yang terbaik buat saya ketika itu.

Saya sangat berharap ada peluang kedua buat diri ini. Namun, pengalaman lalu mematangkan diri dan perlu berhati hati dalam membuat keputusan. Sekarang saya sedang berusaha untuk mendapatkan peluang kedua itu. Semoga ada rezeki itu buat saya.

Eh..lupa hendak 'mentionkan' apakah itu. Jangan fikir bukan bukan. Tidak ada kaitan dengan siapa siapa melainkan diri saya sendiri. Saya sedang mengejar peluang kedua untuk menyambung pelajaran di peringkat sarjana. Tapi buat masa ini, belum ada rezeki dan belum cukup berani. Namun, bila difikir kembali sampai bila. Terlalu lama saya berada dalam mod sepi dan tenang. Kekadang bosan jua dan rindu zaman tidak cukup kaki dan tangan dulu. Sekarang sampai golek golek bosan tidak tahu hendak buat apa. 

Dari dulu hingga sekarang, 'passion' saya dalam bidang penyelidikan sangat tinggi. Namun, ada perasaan tidak berapa yakin dengan diri. Jadi, saya selalu buat 'research' tentang hal hal yang berkaitan dengan diri sendiri sahaja.

Contoh pencapaian peribadi yang tidak pernah direkodkan di mana mana. Hanya atas kertas dan ruangan peribadi. Saya telah mencipta plan penyelesaian masalah untuk menyelesaikan masalah hutang yang melibatkan sejumlah wang yang agak besar bagi saya. RM 12k itu besar bukan untuk orang biasa seperti saya. Pelan tersebut dihasilkan dengan usaha siang dan malam mencari maklumat dari melakukan 'survey' orang orang terdekat, sumber sumber data dari statistik bank negara, blog blog penulisan yang ilmiah dan banyak lagi laman laman web yang dijejaki. Lalu terhasillah satu plan perancangan yang mempu memberikan keuntungan di samping dapat menyelesaikan masalah kewangan tersebut dalam tempoh masa kurang 3 bulan. Alhamdulillah..

Antara pencapaian peribadi yang lain adalah boleh dilihat pada entri entri sebelum ini. Saya begitu komited menjalankan 'research' tentang kalori dan penurunan berat badan. Ini belum lagi dikategorikan sebagai berjaya kerana tarikh penyelidikan ini berakhir pada 3 September 2012. Hehehehe...

Bukankah saya berjiwa penyelidik? Hehehehe

Lalu bakat itu, ingin saya ketengahkan dengan berbekalkan ijazah sarjana muda dalam bidang pemodelan matematik yang sangat sangat diminati. Dah lama dah saya memendam bakat ini untuk diri sendiri jadi tibalah masanya untuk saya kongsikan dengan memberi faedah kepada agama, bangsa, dan negara. InsyaAllah..doakan kejayaan saya.

Antara perkara yang ingin syaa ketengahkan juga adalah bidang kerja yang berkaitan dengan sains perubatan dan minat dalam pengaturcaraan.
Lebih kurang beginilah, 
Sains kesihatan --> pemodelan matematik ---> pengaturcaraan ---> aplikasi komputer ---> hasilnya BOMBOMBOM eh bukan BOM tapi meletuplah!

Ok itu mod saya meletakkan angan angan dalam blog pada malam ini kerana saya ingin angan angan ini menjdi kenyataan. Semoga ada super super visor yang sudi menerima student osem macam saya. Terimalah terimalah kerana tuan tidak akan rugi. Tak percaya tanya Dr GOH. Rindunya pada Dr Goh. 'Dr Goh how are you?'

Semoga tercapai impian yang tersimpan lebih 10 tahun yang lalu (dah jadi jeruk kot)

Selamat Malam!

No comments:

Post a Comment